

16.10.2025 + 17.10.2025
Het toonaangevende event rond overheidsopdrachten in België
Early Bird: geniet nu van een vroegboekkorting tot en met 15 juli 2025!
Jouw korting wordt automatisch verrekend bij je inschrijving. De promoties zijn niet cumuleerbaar.
Het niet te missen jaarlijkse evenement over overheidsopdrachten
- 18de editie
- 2 dagen
- 36 sessies
- +30 topsprekers en expert
- 6 conferentiezalen
- +500 deelnemers
Waarom deelnemen?
Dag 1:
De National Tender Day is hét toonaangevende event rond overheidsopdrachten in België.
Krijg een helder overzicht van de (nieuwe) regelgeving en de belangrijkste uitspraken van de Raad van State en het Hof van Justitie in 2025. Ontvang praktische tips & tricks om je dagelijkse werk efficiënter aan te pakken.
Leer van experts en collega’s tijdens interactieve sessies en ga in gesprek met experten tijdens 1-op-1 ontmoetingen.
Dag 2:
Op dag 2 zetten we de focus op de duurzaamheidsaspecten in overheidsopdrachten.
Deze dag – de Sustainability Tender Day – toont hoe aankopers milieu-, sociale en economische criteria kunnen en moeten integreren in elke fase van het aankoopproces.
Krijg praktische inzichten om duurzaamheid en innovatie concreet toe te passen in je bestekken en aanbestedingsstrategieën. Leer van onze experts, laat je inspireren door peers en ontvang concrete handvatten om écht impact te maken.
Programma
Klik op een dag naar keuze (Dag 1 of Dag 2) om het programma te tonen.
Vervolgens klik je op de zaal die je interesseert om het volledige programma van die zaal te bekijken.
Veel ontdekplezier!

16.10.2025
In progress…
Presentator: Jorien Van Belle
Zaalpresentator: Jorien Van Belle
08:00 – 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 – 10:00 I Regelgeving overheidsopdrachten onder de loep: welke aanpassingen gebeurden in het afgelopen jaar?
Sessie omschrijving: coming soon

Stijn Maeyaert
advocaat overheidsopdrachten Tender Law
10:00 – 11:00 | Implementatie van het KMO-Handvest – verplichtingen en oplossingen
Sessie omschrijving:
Het Handvest voor de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten markeert een keerpunt. Het verplicht overheden – federaal, regionaal en communautair – om hun aankopen toegankelijker, efficiënter en inclusiever te maken. Maar wat houdt dat Handvest precies in? En hoe zet je het concreet om in de praktijk?
Tijdens deze sessie krijgt u een duidelijk, praktisch en toegankelijk overzicht van de verplichtingen die het Handvest met zich meebrengt, met een focus op de rechtstreekse impact voor aankopers en de beschikbare hefbomen.
Aan de hand van concrete voorbeelden ontdekt u:
- Waarom het Handvest veel meer is dan een intentieverklaring;
- Welke 14 principes voortaan het kmo-beleid in overheidsopdrachten structureren (publiciteit, percelering, e-procurement, termijnen, dialoog, enz.);
- Wie juridisch betrokken is, vanaf wanneer, en welke monitoringverplichtingen gelden;
- Welke tools u vandaag al kan inzetten om kmo’s beter te betrekken;
- Wat deze nieuwe aanpak op korte en middellange termijn betekent voor uw aankooppraktijken.
Een onmisbare sessie voor iedereen die betrokken is bij overheidsopdrachten: aankopers, juristen, financieel verantwoordelijken én vertegenwoordigers van kmo’s.

Jorien Van Belle,
advocaat overheidsopdrachten Janson
11:00 – 11:30 I Coffee Break
11:30 – 12:30 I Buitenlandse inschrijvers in Belgische overheidsopdrachten: hoe omgaan met enkele specifieke aandachtspunten
Sessie omschrijving:
De deelname van buitenlandse inschrijvers (of inschrijvers met een hoofdzetel in het buitenland), in overheidsopdrachten binnen België leidt tot een aantal specifieke aandachtspunten voor aanbesteders én inschrijvers. Zo zien niet-Belgische inschrijvers zich geconfronteerd met een aantal aandachtspunten tijdens de indieningsfase, maar rijzen er ook enkele typerende vragen over de uitvoeringsvoorwaarden van de opdracht, zoals de afspraken rond intellectuele eigendom en de al dan niet onbeperkte aansprakelijkheid van de opdrachtnemer. Een juiste aanpak van deze vragen helpt om een goede werking van de mededinging te verzekeren. Voor buitenlandse inschrijvers uit een land dat geen lid is van de Europese Unie geldt bijkomend dat het Hof van Justitie recent oordeelde dat zij zich niet kunnen beroepen op een gelijke toegang tot overheidsopdrachten binnen de Unie. De praktische implicaties van deze rechtspraak worden in deze sessie toegelicht.

Thomas Christiaens,
advocaat & expert in overheidsopdrachten Monard Law

Jarien Bloemen,
advocate & expert in overheidsopdrachten Monard Law

Wouter Moonen,
advocaat & expert in overheidsopdrachten Monard Law
12:30 – 13:45 I Lunch Break
13:45 – 15:00 I Gamechangers anno 2025-2026: hot topics in het overheidsopdrachtenrecht
Sessie omschrijving:
In het eerste deel van de presentatie worden de belangrijkste uitspraken van eind 2024 en 2025 in detail besproken.
In een tweede deel wordt dieper ingegaan op diverse tendensen die zich in 2025-2026 (verder) zullen manifesteren.
15:00 – 15:15 I Coffee Break
15:15 – 16:30 I Overzicht van de belangrijkste uitspraken 2024-2025 van de Raad van State en hof van justitie: juridische benadering
Omschrijving:
coming soon

Barteld Schutyser,
advocaat publiekrecht en bestuursrecht, Eubelius
16:30 I Drink & networking
Presentator: Filip De Rycke
Zaalpresentator: Filip De Rycke
08:00 – 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 – 10:00 I Marktverkenning : Praktische gids en handvat voor aanbesteder in de werkelijkheid
Sessie omschrijving:
Weet u ook niet goed hoe te starten aan marktverkenning? Zoekt u het beste aanbod maar heeft u schrik objectiviteit te verliezen? Hebben uw gebruikers behoeften maar u weet niet goed hoe deze te vinden in de markt en meer aanbod dan vandaag te krijgen? Heeft u moeite met uw achterban te overtuigen van het nut van de marktverkenning? Bent u regelmatig ‘te laat’ gestart?
Tijdens deze sessie krijgt u een praktisch handvat, gids en plan van aanpak uitgelegd. Dit gebaseerd op expertise, en rekening houdende met de restricties vanuit de regelgeving. Verder dan het theoretisch kader , maar de werkelijkheid uitgelegd van A tot Z.
Eveneens zal , als onderdeel van deze sessie een praktische case worden toegelicht door de aanbestedende overheid ‘De Lijn”, waar zij het plan van aanpak en hun werkwijze toelichten in kader van de marktverkenning. Nathalie Van Loocke, aankoopster , inspireert door een praktische casus uit te werken.

Jos Fischer,
Expert-Consultant overheidsopdrachten & Commercieel Directeur EasyPost

Nathalie Van Loocke,
Strategisch inkoper, De Lijn
10:00 – 11:00 I AI ten dienste van de overheidsopdrachten
Sessie omschrijving:
Deze sessie richt zich zowel tot aanbestedende overheden als tot ondernemingen die inschrijven op overheidsopdrachten. We verkennen hoe artificiële intelligentie kan worden ingezet door aanbesteders om structurere bestekken op te stellen en de evaluatie van offertes te vereenvoudigen, en door bedrijven om meer gerichte en competitieve offertes op te maken. Een ideale introductie tot de concrete meerwaarde van AI binnen het kader van overheidsopdrachten.

Timo Martosatiman,
Chief Artificial Intelligence Officer at Holland Inkoop Professionals, futurist and co-founder of inkoper.io

Ewoud Hacke,
Tender Law
11:00 – 11:30 I Coffee Break
11:30 – 12:30 I Gelijke behandeling en transparantie toegepast in alle fasen van een overheidsopdracht voor leveringen of diensten
Sessie omschrijving:
‘Gelijke behandeling’ en ‘transparantie’ worden in de regelgeving vertaald naar formele vereisten zoals transparante procedures en duidelijke opdrachtdocumenten.
Maar hoe vertaal je deze principes naar de dagelijkse praktijk als aankoper?
In deze sessie gaan we aan de hand van een praktische case dieper in op een juridisch correcte toepassing van deze beginselen en hoe je deze als aankoper
in de praktijk kracht bijzet door doordachte communicatie met leveranciers van publicatie tot sluiting.
De sessie biedt inzichten in:
• hoe transparantie verder gaat dan formele vereisten;
• waarom en hoe communicatie met leveranciers bijdraagt aan gelijke behandeling;
• hoe je als aankoper de balans bewaart tussen juridische verplichtingen en praktische haalbaarheid.

Katleen De Cupere
Consultant Solvint, Lead Public Buyer BPOST

Véronique Ceulemans,
Cluster Manager BPOST
12:30 – 13:45 I Lunch Break
13:45 – 15:00 I Gelijke behandeling en transparantie toegepast in alle fasen van een overheidsopdracht voor leveringen of diensten
Sessie omschrijving:
Coming soon

Mathilde Vilain XIIII
advocaat, eMotio.Law
15:00 – 15:15 I Coffee Break
15:15 – 16:30 I Meet the experts
16:30 I Drink & networking
Présentateur: Loïc de Wilde
Présentateur: Gaëtan Lejeune
08:00 – 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 – 10:00 I La réglementation des marchés publics: les nouveautés introduites en 2024-2025
Description de session:

Samuel Wauthier,
Cour des Comptes
10:00 – 11:00 I Mise en Oeuvre de la charte PME – obligations et solutions
Description de session:
La Charte d’accès des PME aux marchés publics marque un tournant : elle engage les pouvoirs publics – fédéraux, régionaux et communautaires – à rendre leurs achats plus accessibles, plus efficaces et plus inclusifs. Mais que contient réellement cette Charte, et comment la mettre en œuvre concrètement ?
Cette session propose un tour d’horizon clair, pragmatique et accessible des obligations qu’elle implique, avec un focus sur les impacts directs pour les acheteurs publics et les outils à leur disposition.
À travers des exemples concrets, vous découvrirez :
- Pourquoi la Charte est bien plus qu’une déclaration d’intentions ;
- Quels principes structurent désormais la politique d’accès des PME (publicité, allotissement, e-procurement, délais, dialogue, etc.) ;
- Qui est concerné, à partir de quand, et avec quelles obligations de suivi ;
- Comment intégrer dès à présent des leviers efficaces pour faciliter l’accès des PME ;
- Ce que cette dynamique implique à court et moyen terme pour vos pratiques d’achat.
Une présentation incontournable pour tout professionnel impliqué dans les marchés publics, qu’il s’agisse d’acheteurs, de juristes, de responsables financiers ou de représentants de PME.

David Bellet,
Senior purchasing officer, La Défense
11:00 – 11:30 I Coffee Break
11:30 – 12:30 I Soumissionnaires étrangers dans les marchés publics belges : comment gérer certains points d’attention spécifiques
Description de session:
La participation de soumissionnaires étrangers (ou ayant leur siège principal à l’étranger) aux marchés publics en Belgique soulève plusieurs points d’attention spécifiques, tant pour les pouvoirs adjudicateurs que pour les soumissionnaires eux-mêmes.
Les soumissionnaires non belges sont ainsi confrontés à certaines particularités dès la phase d’introduction de l’offre, mais aussi à des questions spécifiques concernant les conditions d’exécution du marché, telles que les accords sur la propriété intellectuelle ou encore la responsabilité (illimitée ou non) de l’adjudicataire. Une gestion adéquate de ces aspects permet de garantir un bon fonctionnement de la concurrence.
Pour les soumissionnaires issus d’un pays tiers à l’Union européenne, il convient également de noter que la Cour de justice a récemment jugé qu’ils ne peuvent se prévaloir d’un droit d’accès égal aux marchés publics européens. Cette session présentera les implications pratiques de cette jurisprudence.

Kris Wauters,
Avocat expert en marchés publics, Janson et Professeur à l’Université Catholique de Louvain
12:30 – 13:45 I Lunch Break
13:45 – 15:00 I Horizon 2026 : les nouvelles directives européennes sur les marchés publics
Description de session:
Cette présentation offrira un aperçu des travaux actuellement menés au niveau de l’Union européenne en vue de la révision des directives « marchés publics ». Elle mettra en évidence les principales pistes de réforme évoquées dans les consultations et documents préparatoires, notamment en matière de simplification des procédures, de durabilité, de digitalisation et d’accès des PME.

Maxime Vanderstraeten,
Nautadutilh
15:00 – 15:15 I Coffee Break
15:15 – 16:30 I Aperçu des principales décisions 2024-2025 du Conseil d’État et de la Cour de justice : approche juridique
Description de session:
Participez à notre session dédiée aux décisions essentielles du Conseil d’État et de la Cour de justice de l’Union européenne en 2024-2025, centrée sur la passation des marchés publics. Explorez les évolutions jurisprudentielles qui redéfinissent les règles de mise en concurrence, les critères de sélection, l’analyse de la régularité et des critères d’attribution ainsi que les exigences en matière de transparence et d’égalité de traitement. Nos experts décryptent comment ces décisions impactent la conformité des procédures, tout en intégrant les nouvelles priorités telles que la prise en compte des enjeux environnementaux et sociaux. Cette session est incontournable pour maîtriser les bonnes pratiques et anticiper les risques juridiques dans la passation des marchés publics. Rejoignez-nous pour rester à la pointe de l’actualité des marchés publics et optimiser vos processus de commande publique.

Bérénice Wathelet,
DLA Piper

Maëlle Rixhon,
DLA Piper
16:30 I Drink & networking
Présentateur: Gaëtan Lejeune
Présentateur: Loïc de Wilde
08:00 – 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 – 10:00 I Ne ratez pas le départ : pourquoi la prospection est décisive dans un marché public
Description:
La prospection pour les acheteurs publics est une étape stratégique importante dans la préparation d’un marché public. Elle présente de nombreux avantages, tant pour la performance de l’achat public que pour la sécurisation juridique de la procédure. Je vous propose d’en parcourir ensemble quelques aspects: définition du besoin, estimation, planning, concurrence, juridique, réduction procédure infructueuse, équipe, veille, etc.

Loïc de Wilde
Consultant et formateur en marchés publics
10:00 – 11:00 I L’excellence opérationnelle dans les achats
Description de session:
Comment améliorer l’efficacité des processus achats, à identifier les sources de gaspillage, et à développer une culture de l’amélioration continue. Cas concrets adaptés et partage d’expérience.

Joëlle Genbrugge,
Managing Partner, Solvint

Pascale Medaets,
Head of Procurement, Ores
11:00 – 11:30 I Coffee Break
11:30 – 12:30 | Les postes négligeables : petits montants, grandes incertitudes
Description:
Coming Soon

Charles-Henri de la Vallée Poussin,
Avocat, eMotio Law

Mathilde Vilain XIIII,
Avocate, eMotio Law
12:30 – 13:45 I Lunch Break
13:45 – 14:15 I L’IA au service des acheteurs et soumissionnaires
Description de session:
Cette session s’adresse à la fois aux pouvoirs adjudicateurs et aux entreprises soumissionnaires. Elle explore comment l’intelligence artificielle peut être utilisée, d’une part, par les acheteurs pour rédiger des cahiers des charges plus structurés et faciliter l’analyse des offres, et d’autre part, par les entreprises pour rédiger des offres plus pertinentes et plus compétitives. Une introduction idéale pour découvrir les leviers concrets qu’offre l’IA dans le cadre des marchés publics.

Jean-Marc Everard
Expert IA, Digital Training Manager BOSA
14:15 – 15:00 I Marchés publics de services : sont-ils tous logés à la même enseigne ?
Des règles particulières doivent être respectées pour certains types de marchés de services (services sociaux et spécifiques, services sensibles à la fraude, services repris dans l’annexe 1 de l’AR du 14/01/2013…) et il est facile de s’y perdre.
Nous proposons d’aborder de manière claire et imagée les règles qui s’appliquent à ces différentes catégories de services.

Kristen Voglaire,
Kwidea

Nathanaëlle Michel,
Kwidea
15:00 – 15:15 I Coffee Break
15:15 – 16:30 I Meet the experts
16:30 I Drink & networking
09:00 – 09:05 | Welcome to the National Tender Day
Language: FR & NL
Expert-speaker: Christophe De Boeck, CEO EBP & ABK
09:05 – 10:00 I The Grand National Tender Day Quizz
Language: FR & NL
10:00 – 10:45 I Keynote: Digital Technologies and Public Procurement
Language: English
Keynote Speaker: Dr Albert Sanchez Graells, Professor of Economic Law, University of Bristol Law School
11:15 – 12:15 I Regelgeving overheidsopdrachten onder de loep: welke aanpassingen gebeurden in het afgelopen jaar?
Omschrijving:
Speaker:
- Ewoud Hacke, advocaat overheidsopdrachten, Tender Law
12:15 – 13:30 I Lunch
13:30 – 14:45 I Gamechangers anno 2024: hot topics in het overheidsopdrachtenrecht
Omschrijving: In deze sessie wordt door het kantoor DLA Piper aandacht gegeven aan de belangrijkste uitspraken en evoluties van het eindejaar 2023 en zullen aanvullend de meest prangende tendensen anno 2024-2025 worden toegelicht.
In het eerste deel van de presentatie worden de belangrijkste uitspraken van eind 2023 en 2024 in detail besproken.
In een tweede deel wordt dieper ingegaan op diverse tendensen die zich in 2024-2025 (verder) zullen manifesteren.
- Bob Martens, een van de meest gerenommeerde “go to” advocaten in België voor publiekrechtelijke projecten, DLA Piper
- Mathias Stinissen, advocaat in aanbestedingsrecht, DLA Piper
- Andi Zrza, advocaat in publieksrecht met specialisatie in geschillen, DLA Piper
14:45 – 15:00 I Koffiepauze
15:00 – 15:45 I Overheidsopdrachten en het nieuwe burgerlijke recht: de impact van boeken 5 en 6 op het overheidsopdrachtenrecht
Omschrijving: Stilaan begint de eerste rechtspraak te verschijnen die duiding geeft bij wat de impact is van boeken 5 (verbintenissenrecht) en 6 (buitencontractuele aansprakelijkheid) op het overheidsopdrachtenrecht.
We staan hierbij niet enkel stil bij de (theoretische) verhouding tussen het nieuwe burgerlijke recht en het overheidsopdrachtenrecht, maar gaan ook in op welke tactische en strategische opportuniteiten deze nieuwe wisselwerking met zich kan meebrengen, zowel voor overheden als voor ondernemers.
Speakers:
- Jens Mosselmans, advocaat in publieksrecht en administratief recht, Nautadutilh
- Stef Feyen, advocaat publieksrecht gespecialiseerd in overheidsopdrachten, Nautadutilh
15:45 – 16:00 I Koffiepauze
16:00 – 17:30 I Overzicht van de belangrijkste uitspraken 2023-2024 van de Raad van State: juridische & praktische benadering
Omschrijving:
Speaker:
- Barteld Schutyser, advocaat publiekrecht en bestuursrecht, Eubelius
11:15 – 12:15 I Onderhandelen tijdens de aanbestedingsprocedure – Opportuniteiten en risico’s
Omschrijving:
De onderhandelde procedures komen steeds vaker voor. Aanbesteders beschikken over een brede waaier aan mogelijkheden, maar deze zijn niet zonder risico’s.
Wordt het potentieel van de mogelijkheid te onderhandelen ten volle benut?
Deze presentatie zal proberen de risico’s en opportuniteiten van de onderhandelingen te duiden, terwijl het een juridische en praktische reflectie biedt om de betrokken actoren in dit proces te begeleiden.
12:15 – 13:30 I Lunch
13:30 – 14:45 I Legal Design: Strategische communicatie tussen inschrijvers en administraties
Een 75’ sessie over hoe beide partijen elkaar effectief kunnen aanspreken.
Hoe spreek je als inschrijver de taal van administraties?
Hoe spreek je de bedrijven aan die de aanbesteding zullen lezen?
Een sessie die zich richt op:
- Effectieve manieren voor inschrijvers om administratieve taal en processen te begrijpen en gebruiken.
- Methoden voor aankopers om de taal van leveranciers te leren en hun behoeften beter te begrijpen.
- Praktische tips en voorbeelden om wederzijds begrip en succesvolle samenwerking te bevorderen.
- Anja Palmaerts, Expert en consultant in overheidsopdrachten APeXPRO
- Karin Vanderlooven, consultant APeXPRO
14:45 – 15:00 I Koffiepauze
15:00 – 15:45 I Het aanvullen en verduidelijken van de ingediende offerte: een nieuwe wind binnen de Raad van State?
Omschrijving:
Een inschrijver moet zijn offerte met de nodige zorgvuldigheid opmaken. Als de aanbesteder bij de evaluatie van een onzorgvuldigheden in een bepaalde offerte vaststelt, kan dit leiden tot de onregelmatigheid van de offerte en de wering in verdere fases van het gunningsonderzoek. Traditioneel wordt aangenomen dat een aanbesteder weliswaar de mogelijkheid heeft om een inschrijver te bevragen inzake de vastgestelde onzorgvuldigheid, maar van een verplichting is geen sprake. Op basis van een aantal (vrij) recente arresten kan echter de vraag worden gesteld of deze traditionele visie nog onverkort kan worden toegepast
- Bart Gheysens, Assistant Contracts Officer, European Space Agency
15:45 – 16:00 I Koffiepauze
16:00 – 16:45 I Vergoedingen in het kader van het (onwettig) gunnen van overheidsopdrachten
Omschrijving:
Een inschrijver moet zijn offerte met de nodige zorgvuldigheid opmaken. Als de aanbesteder bij de evaluatie van een onzorgvuldigheden in een bepaalde offerte vaststelt, kan dit leiden tot de onregelmatigheid van de offerte en de wering in verdere fases van het gunningsonderzoek. Traditioneel wordt aangenomen dat een aanbesteder weliswaar de mogelijkheid heeft om een inschrijver te bevragen inzake de vastgestelde onzorgvuldigheid, maar van een verplichting is geen sprake. Op basis van een aantal (vrij) recente arresten kan echter de vraag worden gesteld of deze traditionele visie nog onverkort kan worden toegepast
- Elisabeth Robbroeckx, Advocaat Everest Law
16:45 – 17:30 I WORKSHOP: De zoektocht naar een evenwicht tussen bescherming van bedrijfsgeheimen, daadwerkelijke rechtsbescherming en plicht tot motivering
Omschrijving:
De praktijk leert dat aanbestedende overheden wel eens de beoordeling van de ingediende offertes volledig aan het nazicht van concurrerende inschrijvers durven te onttrekken. Nochtans rust op aanbestedende overheden een motiveringsplicht zodoende de niet-gekozen inschrijvers in staat te stellen na te gaan of zij deze beoordeling aan het toeziend oog van de Raad van State willen voorleggen. In dat opzicht staat het aan aanbestedende overheden om een evenwicht te zoeken tussen de bescherming van de bedrijfsgeheimen, een daadwerkelijke rechtsbescherming voor de niet-gekozen inschrijver en de plicht tot motivering. Dit is echter geen eenvoudige oefening. De spreker zal daarom aan de hand van een aantal concrete casussen de actuele problematieken blootleggen. Op basis hiervan zal de spreker toelichten op welke wijze aanbestedende overheden het evenwicht tussen bescherming van bedrijfsgeheimen, rechtsbescherming en plicht tot motivering kunnen waarborgen en welke taak in dat verband op inschrijvers rust. Het publiek zal naar huis gaan met een aantal praktische tips.
Speaker :
- Jorien Van Belle, advocaat publieksrecht en overheidsopdrachten, Janson
11:15 – 12:15 I Regelgeving overheidsopdrachten onder de loep: welke aanpassingen gebeurden in het afgelopen jaar?
Omschrijving:
Speaker:
- Ewoud Hacke, advocaat overheidsopdrachten, Tender Law
12:15 – 13:30 I Lunch
13:30 – 14:45 I Gamechangers anno 2024: hot topics in het overheidsopdrachtenrecht
Omschrijving: In deze sessie wordt door het kantoor DLA Piper aandacht gegeven aan de belangrijkste uitspraken en evoluties van het eindejaar 2023 en zullen aanvullend de meest prangende tendensen anno 2024-2025 worden toegelicht.
In het eerste deel van de presentatie worden de belangrijkste uitspraken van eind 2023 en 2024 in detail besproken.
In een tweede deel wordt dieper ingegaan op diverse tendensen die zich in 2024-2025 (verder) zullen manifesteren.
- Bob Martens, een van de meest gerenommeerde “go to” advocaten in België voor publiekrechtelijke projecten, DLA Piper
- Mathias Stinissen, advocaat in aanbestedingsrecht, DLA Piper
- Andi Zrza, advocaat in publieksrecht met specialisatie in geschillen, DLA Piper
14:45 – 15:00 I Koffiepauze
15:00 – 15:45 I Overheidsopdrachten en het nieuwe burgerlijke recht: de impact van boeken 5 en 6 op het overheidsopdrachtenrecht
Omschrijving: Stilaan begint de eerste rechtspraak te verschijnen die duiding geeft bij wat de impact is van boeken 5 (verbintenissenrecht) en 6 (buitencontractuele aansprakelijkheid) op het overheidsopdrachtenrecht.
We staan hierbij niet enkel stil bij de (theoretische) verhouding tussen het nieuwe burgerlijke recht en het overheidsopdrachtenrecht, maar gaan ook in op welke tactische en strategische opportuniteiten deze nieuwe wisselwerking met zich kan meebrengen, zowel voor overheden als voor ondernemers.
Speakers:
- Jens Mosselmans, advocaat in publieksrecht en administratief recht, Nautadutilh
- Stef Feyen, advocaat publieksrecht gespecialiseerd in overheidsopdrachten, Nautadutilh
15:45 – 16:00 I Koffiepauze
16:00 – 17:30 I Overzicht van de belangrijkste uitspraken 2023-2024 van de Raad van State: juridische & praktische benadering
Omschrijving:
Speaker:
- Barteld Schutyser, advocaat publiekrecht en bestuursrecht, Eubelius
11:15 – 12:15 I Onderhandelen tijdens de aanbestedingsprocedure – Opportuniteiten en risico’s
Omschrijving:
De onderhandelde procedures komen steeds vaker voor. Aanbesteders beschikken over een brede waaier aan mogelijkheden, maar deze zijn niet zonder risico’s.
Wordt het potentieel van de mogelijkheid te onderhandelen ten volle benut?
Deze presentatie zal proberen de risico’s en opportuniteiten van de onderhandelingen te duiden, terwijl het een juridische en praktische reflectie biedt om de betrokken actoren in dit proces te begeleiden.
12:15 – 13:30 I Lunch
13:30 – 14:45 I Legal Design: Strategische communicatie tussen inschrijvers en administraties
Een 75’ sessie over hoe beide partijen elkaar effectief kunnen aanspreken.
Hoe spreek je als inschrijver de taal van administraties?
Hoe spreek je de bedrijven aan die de aanbesteding zullen lezen?
Een sessie die zich richt op:
- Effectieve manieren voor inschrijvers om administratieve taal en processen te begrijpen en gebruiken.
- Methoden voor aankopers om de taal van leveranciers te leren en hun behoeften beter te begrijpen.
- Praktische tips en voorbeelden om wederzijds begrip en succesvolle samenwerking te bevorderen.
- Anja Palmaerts, Expert en consultant in overheidsopdrachten APeXPRO
- Karin Vanderlooven, consultant APeXPRO
14:45 – 15:00 I Koffiepauze
15:00 – 15:45 I Het aanvullen en verduidelijken van de ingediende offerte: een nieuwe wind binnen de Raad van State?
Omschrijving:
Een inschrijver moet zijn offerte met de nodige zorgvuldigheid opmaken. Als de aanbesteder bij de evaluatie van een onzorgvuldigheden in een bepaalde offerte vaststelt, kan dit leiden tot de onregelmatigheid van de offerte en de wering in verdere fases van het gunningsonderzoek. Traditioneel wordt aangenomen dat een aanbesteder weliswaar de mogelijkheid heeft om een inschrijver te bevragen inzake de vastgestelde onzorgvuldigheid, maar van een verplichting is geen sprake. Op basis van een aantal (vrij) recente arresten kan echter de vraag worden gesteld of deze traditionele visie nog onverkort kan worden toegepast
- Bart Gheysens, Assistant Contracts Officer, European Space Agency
15:45 – 16:00 I Koffiepauze
16:00 – 16:45 I Vergoedingen in het kader van het (onwettig) gunnen van overheidsopdrachten
Omschrijving:
Een inschrijver moet zijn offerte met de nodige zorgvuldigheid opmaken. Als de aanbesteder bij de evaluatie van een onzorgvuldigheden in een bepaalde offerte vaststelt, kan dit leiden tot de onregelmatigheid van de offerte en de wering in verdere fases van het gunningsonderzoek. Traditioneel wordt aangenomen dat een aanbesteder weliswaar de mogelijkheid heeft om een inschrijver te bevragen inzake de vastgestelde onzorgvuldigheid, maar van een verplichting is geen sprake. Op basis van een aantal (vrij) recente arresten kan echter de vraag worden gesteld of deze traditionele visie nog onverkort kan worden toegepast
- Elisabeth Robbroeckx, Advocaat Everest Law
16:45 – 17:30 I WORKSHOP: De zoektocht naar een evenwicht tussen bescherming van bedrijfsgeheimen, daadwerkelijke rechtsbescherming en plicht tot motivering
Omschrijving:
De praktijk leert dat aanbestedende overheden wel eens de beoordeling van de ingediende offertes volledig aan het nazicht van concurrerende inschrijvers durven te onttrekken. Nochtans rust op aanbestedende overheden een motiveringsplicht zodoende de niet-gekozen inschrijvers in staat te stellen na te gaan of zij deze beoordeling aan het toeziend oog van de Raad van State willen voorleggen. In dat opzicht staat het aan aanbestedende overheden om een evenwicht te zoeken tussen de bescherming van de bedrijfsgeheimen, een daadwerkelijke rechtsbescherming voor de niet-gekozen inschrijver en de plicht tot motivering. Dit is echter geen eenvoudige oefening. De spreker zal daarom aan de hand van een aantal concrete casussen de actuele problematieken blootleggen. Op basis hiervan zal de spreker toelichten op welke wijze aanbestedende overheden het evenwicht tussen bescherming van bedrijfsgeheimen, rechtsbescherming en plicht tot motivering kunnen waarborgen en welke taak in dat verband op inschrijvers rust. Het publiek zal naar huis gaan met een aantal praktische tips.
Speaker :
- Jorien Van Belle, advocaat publieksrecht en overheidsopdrachten, Janson

17.10.2025
In progress…
08:00 – 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 – 10:00 I Duurzaamheid in de kijker: welke aanpassingen in de regelgeving over overheidsopdrachten het afgelopen jaar?
Omschrijving: Coming soon
10:00 – 11:00 I De GPP-criteria toegepast: praktische handvaten voor groene overheidsopdrachten
Omschrijving:
De Europese Commissie heeft gemeenschappelijke EU-criteria voor groene overheidsopdrachten (“Green Public Procurement criteria” (GPP-criteria)) vastgesteld (Criteria en vereisten voor groene overheidsopdrachten – Europese Commissie). Dit zijn de criteria die kunnen worden opgenomen in een openbare aanbestedingsprocedure voor goederen, diensten of werken om de milieueffecten van een aankoop te verminderen. Het betreft, onder meer, praktische gidsen voor EU-milieukeur, vrijwillige GPP-criteria voor een aantal productgroepen zoals computers, monitoren, tablets en smartphones, meubilair, ontwerp, bouw en beheer van kantoorgebouwen, …), … Daarnaast zijn er in de EU-wetgeving een aantal wettelijke vereisten die verplicht zijn voor alle aanbestedende overheden, zoals schone voertuigen, ecologisch ontwerp voor duurzame producten, …
Deze GPP-criteria zijn echter complex en vaag geformuleerd zodat het voor aanbestedende overheden een moeilijke oefening is om deze te implementeren in hun bestekken.
De sprekers lichten een aantal GPP-criteria vanuit praktisch oogpunt toe en verduidelijken hoe aanbestedende overheden deze kunnen opnemen in hun bestekken. Daarnaast zal ook het gebruik van de Sustainable Supplier Code of Conduct kort worden toegelicht, als een quick win voor aanbestedende overheden. Het publiek gaat naar huis met een aantal praktische tips.

Jorien Van Belle,
advocate bij Janson

Sébastien Elst
Senior Legal Counsel bij Benelux – Alstom
11:00 – 11:30 Coffee Break
11:30 – 12:30 I Circulair aankopen in overheidsopdrachten
Omschrijving:
Circulair aankopen heeft als doelstelling zo weinig mogelijk grondstoffen verloren te laten gaan. Dit kan gebeuren door levensduurverlenging, hergebruik, recyclage, …
Circulair aankopen heeft vaak twee effecten: enerzijds een verminderde impact op het leefmilieu en anderzijds een drastisch besparing op de uitgaven. Hierdoor is circulair aankopen op korte tijd erg populair geworden bij aankopers.
Tijdens deze workshop leer je aan de hand van talrijke voorbeelden hoe je circulair aankopen in de praktijk brengt en kosten kan besparen.

Rob Renaerts,
Expert in duurzaamheid, directeur Coduco
12:30 – 13:30 Lunch
13:30 – 14:30 | Slim verduurzamen: haal de juiste informatie uit je marktconsultatie
Omschrijving:
In deze sessie verkennen we de juridische contouren van de marktconsultatie en bieden we concrete tips & tricks om duurzaamheid zo vroeg mogelijk in je proces te integreren. We delen inzichten uit praktijkervaringen met marktconsultatie binnen duurzame overheidsopdrachten. We bespreken hoe je via gerichte markconsultatie relevante informatie verkrijgt om duurzaamheid optimaal te laten renderen in je overheidsopdracht.’

Els Verwimp,
Vlaamse Overheid

Jelle Vermeersch,
Agentschap Facilitair Bedrijf, Vlaamse Overheid
14:30 – 15:30 I Coming Soon
Omschrijving: Coming soon
15:30 Coffee & Networking
08:00 – 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 – 10:00 I Focus sur la durabilité : quelles évolutions réglementaires en matière de marchés publics cette dernière année ?
coming soon

Virginie Dor
CMS
10:00 – 11:00 I Analyse des justifications fournies dans le cadre de la vérification des prix et des coûts dans les marchés de travaux et la place des normes RSE au sein de celles-ci
Etude de cas, bonnes pratiques et jurisprudences récentes.

Joëlle Genbrugge,
Managing Partner, Solvint
11:00 – 11:30 Coffee Break
11:30 – 12:30 I Les critères MPE appliqués : outils pratiques pour des marchés publics écologiques
La Commission européenne a établi des critères pour des marchés publics écologiques (MPE) communs (Critères et exigences des MPE – Commission européenne). Il s’agit des critères qui peuvent être intégrés dans une procédure de passation de marchés publics pour des produits, des services ou des travaux afin de réduire l’incidence environnementale d’un achat. Il s’agit, entre autres, de guides pratiques relatifs au label écologique de l’UE, de critères MPE volontaires pour un certain nombre de groupes de produits tels que les ordinateurs, les moniteurs, les tablettes et les smartphones, les meubles, la conception, la construction et la gestion d’immeubles de bureaux, etc. En outre, la législation européenne prévoit un certain nombre d’exigences légales qui sont obligatoires pour tous les pouvoirs adjudicateurs, telles que les véhicules propres, l’écoconception pour des produits durables, etc.
Ces critères MPE sont toutefois complexes et formulés de manière vague, ce qui rend leur mise en œuvre dans les cahiers des charges difficile pour les pouvoirs adjudicateurs.
Les intervenants expliquent un certain nombre de critères MPE d’un point de vue pratique et précisent comment les pouvoirs adjudicateurs peuvent les intégrer dans leurs cahiers des charges. En outre, l’utilisation du Sustainable Supplier Code of Conduct sera brièvement expliquée, comme une solution rapide pour les pouvoirs adjudicateurs. Le public repartira avec une série de conseils pratiques.

Cyrille Dony,
Xirius
12:30 – 13:30 Lunch
13:30 – 14:30 | Achats circulaires dans les marchés publics
Les achats circulaires visent à minimiser la perte de matières premières.
Cela peut passer par l’allongement de la durée de vie des produits, la réutilisation, le recyclage, etc.
Les achats circulaires ont souvent deux effets : d’une part, une réduction significative de l’impact environnemental, et d’autre part, une économie considérable sur les dépenses.
C’est pourquoi cette approche est devenue très populaire en peu de temps auprès des acheteurs publics.
Lors de cet atelier, vous découvrirez, à travers de nombreux exemples concrets, comment mettre en pratique les achats circulaires et réaliser des économies.

Catherine Maréchal,
Chargée de mission Achats Verts, écoconso
14:30 – 15:30 I Appréhender la durabilité dès la prospection
Trop souvent, la durabilité est abordée trop tard dans le processus d’achat. Pourtant, c’est dès la définition du besoin et la prospection que tout se joue : formuler une demande ouverte aux solutions responsables, anticiper les impacts sociaux et environnementaux, et créer les conditions d’une concurrence saine et innovante.
Dans cette session, vous découvrirez comment faire de la durabilité un cadre structurant de votre stratégie d’achat, et non un simple ajout en fin de procédure. À travers des cas concrets, vous apprendrez à :
- Identifier les leviers d’action dès la phase de préparation du marché ;
- Mener une prospection stratégique pour capter les bonnes pratiques et dialoguer avec les opérateurs ;
- Traduire vos ambitions durables dans des critères et clauses réalistes, proportionnés et juridiquement solides.
Pourquoi participer ?
- Pour ancrer la durabilité de manière cohérente dans l’ensemble du cycle d’achat ;
- Pour gagner en efficacité sans complexifier inutilement vos marchés ;
- Pour soutenir l’innovation et renforcer la qualité des offres
Une session utile, concrète et immédiatement applicable pour tout acteur souhaitant faire des achats publics un levier de transition durable.

David Bellet
Acheteur, La Défense
15:30 Coffee & Networking
09:00 – 09:05 | Welcome to the National Tender Day
Language: FR & NL
Expert-speaker: Christophe De Boeck, CEO EBP & ABK
09:05 – 10:00 I The Grand National Tender Day Quizz
Language: FR & NL
10:00 – 10:45 I Keynote: Digital Technologies and Public Procurement
Language: English
Keynote Speaker: Dr Albert Sanchez Graells, Professor of Economic Law, University of Bristol Law School
09:00 – 10:00 I Belgische en Europese jurisprudentiële actualiteit inzake duurzame aanbestedingen
Omschrijving: Tijdens deze sessie zal de jurisprudentie van de Franstalige en Nederlandstalige kamers van de Raad van State met betrekking tot milieu- en sociale clausules van het afgelopen decennium worden geanalyseerd. De jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie over dit onderwerp in verband met de richtlijnen van 2014 zal ook worden gepresenteerd. Het doel is om de belangrijkste lessen hieruit te trekken, zodat aanbesteders overheidsopdrachten met milieu- en/of sociale clausules kunnen opstellen, en inschrijvers weten hoe ze op dergelijke overheidsopdrachten moeten reageren. Deze jurisprudentie is ook van belang wanneer de aanbesteder en/of inschrijver zich inzet voor een circulaire economie
- Jarien Bloemen, advocaat Monard law
- Wouter Moonen, advocaat Monard law
- Thomas Christiaens, Senior Associate Partner Monard law
10:00 – 10:05 I Session swich
10:05 – 11:00 I Duurzaam aanbesteden begint bij een juiste prospectie
Omschrijving:
Overheidsopdrachten moeten duurzaamheidscriteria opnemen, wat een wettelijke verplichting is die vaak moeilijk te begrijpen is.
Maar wat verstaan we precies onder een duurzame overheidsopdracht? Hoe ver moeten we gaan in het integreren van deze criteria? Maakt de eis van duurzaamheid het proces, dat al complex is, niet nog ingewikkelder? En door deze verplichtingen op te leggen, vertekent dat de concurrentie niet?
Dit zijn vragen waar de overheidsinkoper al in de prospectiefase antwoord op moet geven, door een benadering te hanteren die gericht is op duurzaamheid.
Speaker:
- Anja Palmaerts, APeXPRO
11:05 – 11:30 I Koffiepauze
11:30 – 12:30 I Strategisch omgaan met duurzaamheid in een competitieve context
Omschrijving:
In deze sessie bespreken we hoe een ondernemer zich strategisch kan positioneren ten aanzien van overheidsopdrachten waarin duurzaamheidscriteria of -eisen zijn opgenomen.
We spitsen ons hierbij niet enkel toe op duurzaamheidseisen die gesteld zijn als minimumeisen, maar gaan vooral in op het onderscheid tussen minimale eisen, andere technische specificaties, gunningscriteria en uitvoeringsvoorwaarden.
Aan ondernemingen worden strategische tips verschaft over hoe ze met dergelijke eisen en criteria het beste kunnen omgaan, om afdoende tegemoet te komen aan de behoeften en noden van de aanbestedende overheid en de kansen op het binnenhalen van dergelijke opdrachten te maximaliseren.
Speakers:
- Jens Mosselmans, advocaat in publieksrecht en administratief recht, Nautadutilh
- Stef Feyen, advocaat publieksrecht gespecialiseerd in overheidsopdrachten, Nautadutilh
12:30 – 13:30 I Lunch
13:30 – 15:00 I WORKSHOP: Duurzame clausules in overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten: praktische toepassing voor aanbesteders en hoe erop te reageren voor inschrijvers.
Omschrijving:
Deze sessie begint met een gerichte presentatie van de bestaande en gratis online beschikbare tools, zowel in België als in andere lidstaten van de Europese Unie en op EU-niveau, die het opstellen van duurzame clausules (groene clausules, circulaire economie, sociale clausules, enz.) in overheidsopdrachten vergemakkelijken.
Vervolgens worden de deelnemers ingedeeld in groepen op basis van het type opdrachten dat zij het meest uitvoeren (werken, leveringen en diensten). Deze groepen worden voorgezeten door een expert in duurzame overheidsopdrachten en zullen clausules opstellen die inspelen op een gegeven probleemstelling, gebruikmakend van de bestaande tools om aan hun praktijkbehoeften te voldoen.
Idealiter zullen de groepen bestaan uit zowel aanbesteders als inschrijvers, zodat de uitwisselingen kunnen leiden tot ambitieuze, maar realistische clausules. Deze sessie wordt afgesloten met een plenaire presentatie van de resultaten van elke groep.
! De deelnemers die een probleemstelling willen aandragen, kunnen dit kenbaar maken tot 1 oktober 2024 per e-mail naar seminars@ebp.be.
Speakers:
- Bob Martens, advocaat DLA Piper
- Matthias Stinissen, advocaat DLA Piper
- Andi Zrza, advocaat DLA Piper
- Rob Renaerts, Directeur Coduco
11:05 – 11:30 I Koffiepauze
11:30 – 12:30 I Sociale economie en sociaal aanbesteden
Duurzaamheid omvat drie aspecten, met name milieu, sociaal en economie.
Tijdens deze sessie focussen de sprekers zich op het sociale aspect van duurzame overheidsopdrachten. Middels sociaal of maatschappelijk verantwoord aanbesteden kopen aanbestedende overheden goederen, diensten of werken aan waarbij zij in het bijzonder aandacht hebben voor sociale doelstellingen. Dit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door de opname in de opdrachtdocumenten van sociale selectiecriteria, sociale gunningscriteria en/of sociale uitvoeringsvoorwaarden.
Daarnaast kunnen aanbestedende overheden bij het nazicht van de prijzen stuiten op schendingen van sociaal- of arbeidsrecht.
De sprekers lichten aan de hand van concrete voorbeelden en praktijkervaringen toe op welke wijze aanbestedende overheden hun sociaal aankoopbeleid kunnen vormgeven en optimaliseren. Het publiek zal naar huis gaan met een aantal praktische tips.
Speakers:
- Jorien Van Belle, advocate, Janson
- Philippe Maerevoet, bedrijfsjurist, MIVB
12:15 – 13:30 I Lunch
09:00 – 10:00 I Actualité jurisprudentielle belge et européenne en terme de marchés durables
Description: Lors de cette session, la jurisprudence des chambres francophones et néerlandophones du Conseil d’État relative aux clauses environnementales et sociales de cette dernière décennie sera analysée. La jurisprudence de la Cour de Justice de l’Union européenne en la matière ayant trait aux directives de 2014 sera également présentée. Le but est de pouvoir en tirer les enseignements-clefs afin de pouvoir, pour les adjudicateurs, élaborer des marchés publics comportant des clauses environnementales et/ou sociales et, pour les soumissionnaires, savoir comment répondre à de tels marchés publics. Cette jurisprudence présente également un intérêt lorsque l’adjudicateur et/ou le soumissionnaire s’inscrit dans une démarche d’économie circulaire
Speakers:
- Bérénice Wathelet, avocate DLA Piper
- Maëlle Rixhon, avocate, DLA Piper
10:00 – 10:05 I Session swich
10:05 – 11:05 I La durabilité commence par la prospection: en matière de Travaux
Description: Les marchés publics doivent intégrer des critères de durabilité, ce qui constitue une obligation légale souvent difficile à appréhender.
Mais qu’entend-on exactement par un marché public durable ? Jusqu’où doit-on aller dans l’intégration de ces critères ? Est-ce que l’exigence de durabilité ne complique pas encore davantage un processus déjà complexe ? Et imposer ces obligations, est-ce que cela ne biaise pas la concurrence ?
Autant de questions auxquelles l’acheteur public doit répondre dès la phase de prospection, en adoptant une approche axée sur la durabilité.
Venez découvrir comment concevoir cette prospection en vue d’un achat durable dans les marchés de travaux.
Speaker:
- Michael Perez, expert en marchés publics
11:05 – 11:30 I Pause-café
11:30 – 12:30 I Gestion stratégique de la durabilité dans un contexte concurrentiel
Description: Dans cette session, nous discutons de la manière dont un entrepreneur peut se positionner stratégiquement par rapport aux marchés publics qui incluent des critères ou des exigences de durabilité.
Nous nous concentrons non seulement sur les exigences de durabilité définies comme des exigences minimales, mais aussi sur la distinction entre les exigences minimales, les autres spécifications techniques, les critères d’attribution et les conditions de performance. Des conseils stratégiques sont donnés aux entreprises sur la meilleure façon de traiter ces exigences et critères afin de répondre de manière adéquate aux besoins et exigences du pouvoir adjudicateur et de maximiser les chances de remporter de tels contrats.
Speaker:
- Maxime Vanderstraeten, avocat Nautadutilh
12:30 – 13:30 I Lunch
13:30 – 15:00 I WORKSHOP: Clauses durables dans les marchés publics de travaux, fournitures et services : mise en pratique pour les adjudicateurs et comment y répondre pour les soumissionnaires
Description: Cette session commencera par une présentation ciblée des outils existants et disponibles en ligne gratuitement tant en Belgique que dans d’autres états membres de l’Union européenne et au niveau de l’Union européenne elle-même qui permettent de faciliter la rédaction de clauses durables (clauses vertes, économie circulaire, clauses sociales, etc.) dans les marchés publics.
Dans un deuxième temps, les participants seront répartis en groupes en fonction du type de marchés qu’ils pratiquent le plus (travaux, services ou fournitures). Ces groupes seront présidés par un expert ou une experte en marchés publics durables et seront amenés à rédiger des clauses qui répondent à une problématique donnée à partir des outils existants afin qu’elles répondent au besoin de leur pratique.
Idéalement, les groupes seront composés tant d’adjudicateurs que de soumissionnaires afin que les échanges puissent aboutir à des clauses ambitieuses tout en restant réalistes. Cette session se clôturera avec une mise en commun des résultats de chaque groupe
! Les participants qui souhaitent proposer une problématique peuvent le faire savoir jusqu’au 1er octobre 2024 par e-mail à l’adresse seminars@ebp.be
Speakers:
- Bérénice Wathelet, avocate DLA Piper
- Maëlle Rixhon, avocate DLA Piper
- Pauline Musso, project manager Coduco
10:00 – 10:05 I Session swich
10:05 – 11:05 I La durabilité commence par la prospection: en matière de Fournitures & Services
Description:
Les marchés publics doivent intégrer des critères de durabilité, ce qui constitue une obligation légale souvent difficile à appréhender.
Mais qu’entend-on exactement par un marché public durable ? Jusqu’où doit-on aller dans l’intégration de ces critères ? Est-ce que l’exigence de durabilité ne complique pas encore davantage un processus déjà complexe ? Et imposer ces obligations, est-ce que cela ne biaise pas la concurrence ?
Autant de questions auxquelles l’acheteur public doit répondre dès la phase de prospection, en adoptant une approche axée sur la durabilité.
Venez découvrir comment concevoir cette prospection en vue d’un achat durable dans les marchés de fournitures et services.
Speaker :
- David Bellet, acheteur Ministère de la Defense
11:05 – 11:30 I Pause-café
11:30 – 12:30 I Marchés publics socialement responsables
Description:
Quand on parle de durabilité dans les marchés publics, on pense à trois impacts possibles : l’environnemental, le social et l’économique. Au cours de cette session, l’intervenante se concentre sur l’insertion de considérations sociales dans les marchés publics. Par le biais de marchés publics socialement responsables, les autorités adjudicatrices achètent des biens, des services ou des travaux en prêtant une attention particulière aux objectifs sociaux. Cela peut se faire de diverses manières, notamment en insérant des clauses sociales dans les documents du marché ou en s’attachant à détecter des violations au droit social ou au droit du travail. L’intervenante abordera, à l’aide d’exemples concrets, comment les autorités adjudicatrices peuvent utiliser les marchés publics comme levier de leurs politiques d’achat sociales.
Speaker :
- Kristen Voglaire, Experte Marchés publics – Consultante, acheteuse et formatrice
12:30 – 13:30 I Lunch
Wat deze dag je te bieden heeft:
Praktische informatie
Datum: 16.10.2025 + 17.10.2025
Locatie: Sheraton Brussels Airport
VOOR WIE?
De National Tender Day en Sustainability Tender Day zijn voor iedereen die betrokken is bij of die meer wenst te weten over actuele kwesties op het gebied van overheidsopdrachten. Dit evenement brengt administraties, leveranciers, dienstverleners en aannemers samen in een neutrale en vriendelijke omgeving. Perfect om jouw kennis te actualiseren en kwalitatieve contacten te leggen.
Onze experts-sprekers







Jelle Vermeersch
Jurist overheidsopdrachten bij het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid













Timo Martosatiman
Chief Artificial Intelligence Officer at Holland Inkoop Professionals, futurist and co-founder of inkoper.io


Op welke dagen wil je deelnemen?


16.10.2025 + 17.10.2025
Tarief
Publieke Sector
€795
€795
(excl. BTW)
Tarief
Privé Sector
€995
€995
(excl. BTW)

16.10.2025
Tarief
Publieke Sector
€595
€595
(excl. BTW)
Tarief
Privé Sector
€745
€745
(excl. BTW)

17.10.2025
Tarief
Publieke Sector
€495
€495
(excl. BTW)
Tarief
Privé Sector
€645
€645
(excl. BTW)
Promoties
De Early Bird actie is geldig t/m 15 juli 2025. Jouw korting wordt automatisch verrekend bij je inschrijving. Promoties zijn niet cumuleerbaar.
Standaard prijs: Van 16 juli tot en met 30 september geldt de normale ticketprijs.
Opgepast: Vanaf 1 oktober 2025 betaal je de Late Bird-prijs (20% bovenop de normale prijs).
Voor bedrijven: Geniet van de KMO-portefeuille subsidie
Partnership
Wil jij partner worden van de NTD?
Wil je zaken doen met de overheid en persoonlijk in contact komen met de aankopers, juristen en adviseurs die een beslissende rol spelen bij het toekennen van overheidsopdrachten?
Grijp dan deze unieke kans om jouw bedrijf voor te stellen tijdens de National Tender Days!

Voor wie? En waarom deelnemen?
Voor de Publieke Sector
- Ontvang een volledig overzicht van de recente regelgeving, en de belangrijkste uitspraken van de Raad van State en het Hof van Justitie.
- Bespreek de onderwerpen die jou bezighouden met onze gerenommeerde sprekers.
- Ontvang praktische tips & tricks om je dagelijkse werk efficiënter aan te pakken.
- Focus op de nieuwigheden van 2025 die jouw dagelijkse praktijk beïnvloeden.
- Alle juridische zaken op een rijtje.
- Laat je inspireren en leer van de ervaringen van inschrijvers.
- Leer hoe je overheidsopdrachten als strategisch instrument kunt gebruiken.
- Ontdek de risico’s en verantwoordelijkheden inzake overheidsopdrachten.
- Ontmoet en deel jouw ervaringen met collega’s.
- Profiteer van speciale kortingen als je je als groep inschrijft.
Voor de Privé Sector
- Vergroot jouw kansen om overheidsopdrachten in de wacht te slepen.
- Leer hoe je betere offertes schrijft.
- Krijg een helder overzicht van de (nieuwe) regelgeving.
- Ontmoet gerenommeerde sprekers die jouw business kennen.
- Ontvang veel praktische en nuttige tips.
- Deel jouw ervaringen en leer uit zowel de theorie als de praktijk!
- Kom in contact met publieke aankopers en andere inschrijvers.
- Leer van collega’s tijdens interactieve sessies en ga in gesprek met experten tijdens 1-op-1 ontmoetingen.
- Profiteer van speciale kortingen als je je als groep inschrijft.