

16.10.2025 + 17.10.2025
Het toonaangevende event rond overheidsopdrachten in België
Early Bird: geniet nu van een vroegboekkorting tot en met 15 juli 2025!
Jouw korting wordt automatisch verrekend bij je inschrijving. De promoties zijn niet cumuleerbaar.
Het niet te missen jaarlijkse evenement over overheidsopdrachten
- 18de editie
- 2 dagen
- 36 sessies
- +30 topsprekers en expert
- 6 conferentiezalen
- +500 deelnemers
Waarom deelnemen?
Dag 1:
De National Tender Day is hét toonaangevende event rond overheidsopdrachten in België.
Krijg een helder overzicht van de (nieuwe) regelgeving en de belangrijkste uitspraken van de Raad van State en het Hof van Justitie in 2025. Ontvang praktische tips & tricks om je dagelijkse werk efficiënter aan te pakken.
Leer van experts en collega’s tijdens interactieve sessies en ga in gesprek met experten tijdens 1-op-1 ontmoetingen.
Dag 2:
Op dag 2 zetten we de focus op de duurzaamheidsaspecten in overheidsopdrachten.
Deze dag – de Sustainability Tender Day – toont hoe aankopers milieu-, sociale en economische criteria kunnen en moeten integreren in elke fase van het aankoopproces.
Krijg praktische inzichten om duurzaamheid en innovatie concreet toe te passen in je bestekken en aanbestedingsstrategieën. Leer van onze experts, laat je inspireren door peers en ontvang concrete handvatten om écht impact te maken.
Programma
Klik op een dag naar keuze (Dag 1 of Dag 2) om het programma te tonen.
Vervolgens klik je op de zaal die je interesseert om het volledige programma van die zaal te bekijken.
Veel ontdekplezier!

16.10.2025
In progress...
In progress...
Zaalpresentator: Jorien Van Belle
08:00 - 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 - 10:00 I Regelgeving overheidsopdrachten onder de loep: welke aanpassingen gebeurden in het afgelopen jaar?
Sessie omschrijving: coming soon

Stijn Maeyaert
advocaat overheidsopdrachten Tender Law
10:00 - 11:00 | Implementatie van het KMO-Handvest – verplichtingen en oplossingen
Sessie omschrijving:
Het Handvest voor de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten markeert een keerpunt. Het verplicht overheden – federaal, regionaal en communautair – om hun aankopen toegankelijker, efficiënter en inclusiever te maken. Maar wat houdt dat Handvest precies in? En hoe zet je het concreet om in de praktijk?
Tijdens deze sessie krijgt u een duidelijk, praktisch en toegankelijk overzicht van de verplichtingen die het Handvest met zich meebrengt, met een focus op de rechtstreekse impact voor aankopers en de beschikbare hefbomen.
Aan de hand van concrete voorbeelden ontdekt u:
- Waarom het Handvest veel meer is dan een intentieverklaring;
- Welke 14 principes voortaan het kmo-beleid in overheidsopdrachten structureren (publiciteit, percelering, e-procurement, termijnen, dialoog, enz.);
- Wie juridisch betrokken is, vanaf wanneer, en welke monitoringverplichtingen gelden;
- Welke tools u vandaag al kan inzetten om kmo’s beter te betrekken;
- Wat deze nieuwe aanpak op korte en middellange termijn betekent voor uw aankooppraktijken.
Een onmisbare sessie voor iedereen die betrokken is bij overheidsopdrachten: aankopers, juristen, financieel verantwoordelijken én vertegenwoordigers van kmo’s.

Jorien Van Belle,
Associate partner bij Xirius Public
11:00 - 11:30 I Coffee Break
11:30 - 12:30 I Buitenlandse inschrijvers in Belgische overheidsopdrachten: hoe omgaan met enkele specifieke aandachtspunten
Sessie omschrijving:
De deelname van buitenlandse inschrijvers (of inschrijvers met een hoofdzetel in het buitenland), in overheidsopdrachten binnen België leidt tot een aantal specifieke aandachtspunten voor aanbesteders én inschrijvers. Zo zien niet-Belgische inschrijvers zich geconfronteerd met een aantal aandachtspunten tijdens de indieningsfase, maar rijzen er ook enkele typerende vragen over de uitvoeringsvoorwaarden van de opdracht, zoals de afspraken rond intellectuele eigendom en de al dan niet onbeperkte aansprakelijkheid van de opdrachtnemer. Een juiste aanpak van deze vragen helpt om een goede werking van de mededinging te verzekeren. Voor buitenlandse inschrijvers uit een land dat geen lid is van de Europese Unie geldt bijkomend dat het Hof van Justitie recent oordeelde dat zij zich niet kunnen beroepen op een gelijke toegang tot overheidsopdrachten binnen de Unie. De praktische implicaties van deze rechtspraak worden in deze sessie toegelicht.

Thomas Christiaens,
advocaat & expert in overheidsopdrachten Monard Law

Jarien Bloemen,
advocate & expert in overheidsopdrachten Monard Law

Wouter Moonen,
advocaat & expert in overheidsopdrachten Monard Law
12:30 - 13:45 I Lunch Break
13:45 - 15:00 I Gamechangers anno 2025-2026: hot topics in het overheidsopdrachtenrecht
Sessie omschrijving:
In het eerste deel van de presentatie worden de belangrijkste uitspraken van eind 2024 en 2025 in detail besproken.
In een tweede deel wordt dieper ingegaan op diverse tendensen die zich in 2025-2026 (verder) zullen manifesteren.
15:00 - 15:15 I Coffee Break
15:15 - 16:30 I Overzicht van de belangrijkste uitspraken 2024-2025 van de Raad van State en hof van justitie: juridische benadering
Omschrijving:
coming soon

Barteld Schutyser,
advocaat publiekrecht en bestuursrecht, Eubelius
16:30 I Drink & networking
In progress...
Zaalpresentator: Filip De Rycke
08:00 - 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 - 10:00 I Marktverkenning : Praktische gids en handvat voor aanbesteder in de werkelijkheid
Sessie omschrijving:
Weet u ook niet goed hoe te starten aan marktverkenning? Zoekt u het beste aanbod maar heeft u schrik objectiviteit te verliezen? Hebben uw gebruikers behoeften maar u weet niet goed hoe deze te vinden in de markt en meer aanbod dan vandaag te krijgen? Heeft u moeite met uw achterban te overtuigen van het nut van de marktverkenning? Bent u regelmatig ‘te laat’ gestart?
Tijdens deze sessie krijgt u een praktisch handvat, gids en plan van aanpak uitgelegd. Dit gebaseerd op expertise, en rekening houdende met de restricties vanuit de regelgeving. Verder dan het theoretisch kader , maar de werkelijkheid uitgelegd van A tot Z.
Eveneens zal , als onderdeel van deze sessie een praktische case worden toegelicht door de aanbestedende overheid ‘De Lijn”, waar zij het plan van aanpak en hun werkwijze toelichten in kader van de marktverkenning. Nathalie Van Loocke, aankoopster , inspireert door een praktische casus uit te werken.

Jos Fischer,
Expert-Consultant overheidsopdrachten & Commercieel Directeur EasyPost

Nathalie Van Loocke,
Strategisch inkoper, De Lijn
10:00 - 11:00 I AI ten dienste van de overheidsopdrachten
Sessie omschrijving:
Deze sessie richt zich zowel tot aanbestedende overheden als tot ondernemingen die inschrijven op overheidsopdrachten. We verkennen hoe artificiële intelligentie kan worden ingezet door aanbesteders om structurere bestekken op te stellen en de evaluatie van offertes te vereenvoudigen, en door bedrijven om meer gerichte en competitieve offertes op te maken. Een ideale introductie tot de concrete meerwaarde van AI binnen het kader van overheidsopdrachten.

Timo Martosatiman,
Chief Artificial Intelligence Officer at Holland Inkoop Professionals, futurist and co-founder of inkoper.io

Ewoud Hacke,
Dentons Europe LLP
11:00 - 11:30 I Coffee Break
11:30 - 12:30 I Gelijke behandeling en transparantie toegepast in alle fasen van een overheidsopdracht voor leveringen of diensten
Sessie omschrijving:
‘Gelijke behandeling’ en ‘transparantie’ worden in de regelgeving vertaald naar formele vereisten zoals transparante procedures en duidelijke opdrachtdocumenten.
Maar hoe vertaal je deze principes naar de dagelijkse praktijk als aankoper?
In deze sessie gaan we aan de hand van een praktische case dieper in op een juridisch correcte toepassing van deze beginselen en hoe je deze als aankoper
in de praktijk kracht bijzet door doordachte communicatie met leveranciers van publicatie tot sluiting.
De sessie biedt inzichten in:
• hoe transparantie verder gaat dan formele vereisten;
• waarom en hoe communicatie met leveranciers bijdraagt aan gelijke behandeling;
• hoe je als aankoper de balans bewaart tussen juridische verplichtingen en praktische haalbaarheid.

Katleen De Cupere
Consultant Solvint, Lead Public Buyer BPOST

Véronique Ceulemans,
Cluster Manager BPOST
12:30 - 13:45 I Lunch Break
13:45 - 15:00 I Gelijke behandeling en transparantie toegepast in alle fasen van een overheidsopdracht voor leveringen of diensten
Sessie omschrijving:
Coming soon

Mathilde Vilain XIIII
advocaat, eMotio.Law
15:00 - 15:15 I Coffee Break
15:15 - 16:30 I Meet the experts
16:30 I Drink & networking
In progress...
Présentateur: Gaëtan Lejeune
08:00 - 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 - 10:00 I La réglementation des marchés publics: les nouveautés introduites en 2024-2025
Description de session:

Samuel Wauthier,
Cour des Comptes
10:00 - 11:00 I Mise en Oeuvre de la charte PME - obligations et solutions
Description de session:
La Charte d’accès des PME aux marchés publics marque un tournant : elle engage les pouvoirs publics – fédéraux, régionaux et communautaires – à rendre leurs achats plus accessibles, plus efficaces et plus inclusifs. Mais que contient réellement cette Charte, et comment la mettre en œuvre concrètement ?
Cette session propose un tour d’horizon clair, pragmatique et accessible des obligations qu’elle implique, avec un focus sur les impacts directs pour les acheteurs publics et les outils à leur disposition.
À travers des exemples concrets, vous découvrirez :
- Pourquoi la Charte est bien plus qu’une déclaration d’intentions ;
- Quels principes structurent désormais la politique d’accès des PME (publicité, allotissement, e-procurement, délais, dialogue, etc.) ;
- Qui est concerné, à partir de quand, et avec quelles obligations de suivi ;
- Comment intégrer dès à présent des leviers efficaces pour faciliter l’accès des PME ;
- Ce que cette dynamique implique à court et moyen terme pour vos pratiques d’achat.
Une présentation incontournable pour tout professionnel impliqué dans les marchés publics, qu’il s’agisse d’acheteurs, de juristes, de responsables financiers ou de représentants de PME.

David Bellet,
Senior purchasing officer, La Défense
11:00 - 11:30 I Coffee Break
11:30 - 12:30 I Soumissionnaires étrangers dans les marchés publics belges : comment gérer certains points d’attention spécifiques
Description de session:
La participation de soumissionnaires étrangers (ou ayant leur siège principal à l’étranger) aux marchés publics en Belgique soulève plusieurs points d’attention spécifiques, tant pour les pouvoirs adjudicateurs que pour les soumissionnaires eux-mêmes.
Les soumissionnaires non belges sont ainsi confrontés à certaines particularités dès la phase d’introduction de l’offre, mais aussi à des questions spécifiques concernant les conditions d’exécution du marché, telles que les accords sur la propriété intellectuelle ou encore la responsabilité (illimitée ou non) de l’adjudicataire. Une gestion adéquate de ces aspects permet de garantir un bon fonctionnement de la concurrence.
Pour les soumissionnaires issus d’un pays tiers à l’Union européenne, il convient également de noter que la Cour de justice a récemment jugé qu’ils ne peuvent se prévaloir d’un droit d’accès égal aux marchés publics européens. Cette session présentera les implications pratiques de cette jurisprudence.

Kris Wauters,
Avocat expert en marchés publics, Janson et Professeur à l'Université Catholique de Louvain
12:30 - 13:45 I Lunch Break
13:45 - 15:00 I Horizon 2026 : les nouvelles directives européennes sur les marchés publics
Description de session:
Cette présentation offrira un aperçu des travaux actuellement menés au niveau de l’Union européenne en vue de la révision des directives « marchés publics ». Elle mettra en évidence les principales pistes de réforme évoquées dans les consultations et documents préparatoires, notamment en matière de simplification des procédures, de durabilité, de digitalisation et d’accès des PME.

Maxime Vanderstraeten,
Nautadutilh
15:00 - 15:15 I Coffee Break
15:15 - 16:30 I Aperçu des principales décisions 2024-2025 du Conseil d’État et de la Cour de justice : approche juridique
Description de session:
Participez à notre session dédiée aux décisions essentielles du Conseil d’État et de la Cour de justice de l’Union européenne en 2024-2025, centrée sur la passation des marchés publics. Explorez les évolutions jurisprudentielles qui redéfinissent les règles de mise en concurrence, les critères de sélection, l’analyse de la régularité et des critères d’attribution ainsi que les exigences en matière de transparence et d’égalité de traitement. Nos experts décryptent comment ces décisions impactent la conformité des procédures, tout en intégrant les nouvelles priorités telles que la prise en compte des enjeux environnementaux et sociaux. Cette session est incontournable pour maîtriser les bonnes pratiques et anticiper les risques juridiques dans la passation des marchés publics. Rejoignez-nous pour rester à la pointe de l’actualité des marchés publics et optimiser vos processus de commande publique.
16:30 I Drink & networking
In progress...
Présentateur: Loïc de Wilde
08:00 - 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 - 10:00 I Ne ratez pas le départ : pourquoi la prospection est décisive dans un marché public
Description:
La prospection pour les acheteurs publics est une étape stratégique importante dans la préparation d’un marché public. Elle présente de nombreux avantages, tant pour la performance de l’achat public que pour la sécurisation juridique de la procédure. Je vous propose d’en parcourir ensemble quelques aspects: définition du besoin, estimation, planning, concurrence, juridique, réduction procédure infructueuse, équipe, veille, etc.

Loïc de Wilde
Consultant et formateur en marchés publics
10:00 - 11:00 I L’excellence opérationnelle dans les achats
Description de session:
Comment améliorer l’efficacité des processus achats, à identifier les sources de gaspillage, et à développer une culture de l’amélioration continue. Cas concrets adaptés et partage d’expérience.

Joëlle Genbrugge,
Managing Partner, Solvint

Pascale Medaets,
Head of Procurement, Ores
11:00 - 11:30 I Coffee Break
11:30 - 12:30 | Les postes négligeables : petits montants, grandes incertitudes
Description:
Coming Soon

Charles-Henri de la Vallée Poussin,
Avocat, eMotio Law

Mathilde Vilain XIIII,
Avocate, eMotio Law
12:30 - 13:45 I Lunch Break
13:45 - 14:15 I L’IA au service des acheteurs et soumissionnaires
Description de session:
Cette session s’adresse à la fois aux pouvoirs adjudicateurs et aux entreprises soumissionnaires. Elle explore comment l’intelligence artificielle peut être utilisée, d’une part, par les acheteurs pour rédiger des cahiers des charges plus structurés et faciliter l’analyse des offres, et d’autre part, par les entreprises pour rédiger des offres plus pertinentes et plus compétitives. Une introduction idéale pour découvrir les leviers concrets qu’offre l’IA dans le cadre des marchés publics.

Jean-Marc Everard
Expert IA, Digital Training Manager BOSA
14:15 - 15:00 I Marchés publics de services : sont-ils tous logés à la même enseigne ?
Description de session:
Certains types de marchés de services sont soumis à des régimes particuliers (services sociaux et spécifiques, services sensibles à la fraude, services repris dans l’annexe 1 de l’AR du 14/01/2013…), et il est facile de s’y perdre.
Nous avons fait le tri pour vous et proposons d’aborder de manière claire et pratique les règles spécifiques qui s’appliquent à ces différentes catégories de services.

Kristen Voglaire,
Kwidea

Nathanaëlle Michel,
Kwidea
15:00 - 15:15 I Coffee Break
15:15 - 16:30 I Meet the experts
16:30 I Drink & networking

17.10.2025
In progress...
In progress...
08:00 - 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 - 10:00 I Duurzaamheid: quo vadis?
Omschrijving:
De clean industrial deal en de op til staande omnibus-vereenvoudigingen beogen om de competitiviteit van Europese bedrijven te versterken door administratieve lasten te beperken, inclusief degene die de hoeksteen vormen van het Europese duurzaamheidsbeleid (CSRD, CS3D, taxonomie, CBAM).
Vereenvoudiging vormt dus een sluitstuk van het competitiviteitsbeleid, waarbij duurzaamheid(srapportering en – verplichtingen) duidelijk onder druk komen te staan.
Tezelfdertijd beoogt de clean industrial deal niet enkel “clean” te zijn in name only.
Naast een reeks andere (energie- en financierings)maatregelen, wordt een industrial decarbonization accelerator act in het vooruitzicht gesteld alsook een herziening van de overheidsopdrachtenrichtlijnen, waarbij de verplichte intrede wordt aangekondigd van criteria inzake weerbaarheid, Europese voorkeur (“Buy EU only”) en ook duurzaamheid.
Tegen deze achtergrond – die bondig verder wordt toegelicht (a) – vond recentelijk een publieke consultatie plaats over de (reeds eerder voorziene) herziening van de Europese overheidsopdrachtenwetgeving, waarin het thema “duurzaamheid” ruim aan bod kwam (in de bijna 1000 reacties die werden ontvangen). We zetten deze “bevindingen van de markt” af tegen het Europese beleid (b), hetgeen moet toelaten om concreet in te gaan op de ontwikkeling van een aantal best practices in onzekere tijden (c).
Hierbij gaan we in op de volgende concrete topics:
- Duurzaamheidscriteria: verplicht of niet?
- Duurzaamheidscriteria: hoe vormgegeven
- Duurzaamheidscriteria toetsen: uitdagingen bij een wijzigend beleid?

Jens Mosselmans
Nautadutilh

Stef Feyen
Nautadutilh
10:00 - 11:00 I De GPP-criteria toegepast: praktische handvaten voor groene overheidsopdrachten
Omschrijving:
De Europese Commissie heeft gemeenschappelijke EU-criteria voor groene overheidsopdrachten (“Green Public Procurement criteria” (GPP-criteria)) vastgesteld (Criteria en vereisten voor groene overheidsopdrachten – Europese Commissie). Dit zijn de criteria die kunnen worden opgenomen in een openbare aanbestedingsprocedure voor goederen, diensten of werken om de milieueffecten van een aankoop te verminderen. Het betreft, onder meer, praktische gidsen voor EU-milieukeur, vrijwillige GPP-criteria voor een aantal productgroepen zoals computers, monitoren, tablets en smartphones, meubilair, ontwerp, bouw en beheer van kantoorgebouwen, …), … Daarnaast zijn er in de EU-wetgeving een aantal wettelijke vereisten die verplicht zijn voor alle aanbestedende overheden, zoals schone voertuigen, ecologisch ontwerp voor duurzame producten, …
Deze GPP-criteria zijn echter complex en vaag geformuleerd zodat het voor aanbestedende overheden een moeilijke oefening is om deze te implementeren in hun bestekken.
De sprekers lichten een aantal GPP-criteria vanuit praktisch oogpunt toe en verduidelijken hoe aanbestedende overheden deze kunnen opnemen in hun bestekken. Daarnaast zal ook het gebruik van de Sustainable Supplier Code of Conduct kort worden toegelicht, als een quick win voor aanbestedende overheden. Het publiek gaat naar huis met een aantal praktische tips.

Jorien Van Belle,
advocate bij Janson

Sébastien Elst
Senior Legal Counsel bij Benelux - Alstom
11:00 - 11:30 Coffee Break
11:30 - 12:30 I Circulair aankopen in overheidsopdrachten
Omschrijving:
Circulair aankopen heeft als doelstelling zo weinig mogelijk grondstoffen verloren te laten gaan. Dit kan gebeuren door levensduurverlenging, hergebruik, recyclage, …
Circulair aankopen heeft vaak twee effecten: enerzijds een verminderde impact op het leefmilieu en anderzijds een drastisch besparing op de uitgaven. Hierdoor is circulair aankopen op korte tijd erg populair geworden bij aankopers.
Tijdens deze workshop leer je aan de hand van talrijke voorbeelden hoe je circulair aankopen in de praktijk brengt en kosten kan besparen.

Rob Renaerts,
Expert in duurzaamheid, directeur Coduco
12:30 - 13:30 Lunch
13:30 - 14:30 | Slim verduurzamen: haal de juiste informatie uit je marktconsultatie
Omschrijving:
In deze sessie verkennen we de juridische contouren van de marktconsultatie en bieden we concrete tips & tricks om duurzaamheid zo vroeg mogelijk in je proces te integreren. We delen inzichten uit praktijkervaringen met marktconsultatie binnen duurzame overheidsopdrachten. We bespreken hoe je via gerichte markconsultatie relevante informatie verkrijgt om duurzaamheid optimaal te laten renderen in je overheidsopdracht.’

Els Verwimp,
Vlaamse Overheid

Jelle Vermeersch,
Agentschap Facilitair Bedrijf, Vlaamse Overheid
14:30 - 15:30 I Coming Soon
Omschrijving: Coming soon
15:30 Coffee & Networking
In progress...
08:00 - 09:00 I Welcome & Breakfast
09:00 - 10:00 I Focus sur la durabilité : quelles évolutions réglementaires en matière de marchés publics cette dernière année ?
coming soon

Michaël Perez
Expert en marchés publics durables
10:00 - 11:00 I Analyse des justifications fournies dans le cadre de la vérification des prix et des coûts dans les marchés de travaux et la place des normes RSE au sein de celles-ci
Etude de cas, bonnes pratiques et jurisprudences récentes.

Joëlle Genbrugge,
Managing Partner, Solvint
11:00 - 11:30 Coffee Break
11:30 - 12:30 I Les critères MPE appliqués : outils pratiques pour des marchés publics écologiques
La Commission européenne a établi des critères pour des marchés publics écologiques (MPE) communs (Critères et exigences des MPE – Commission européenne). Il s’agit des critères qui peuvent être intégrés dans une procédure de passation de marchés publics pour des produits, des services ou des travaux afin de réduire l’incidence environnementale d’un achat. Il s’agit, entre autres, de guides pratiques relatifs au label écologique de l’UE, de critères MPE volontaires pour un certain nombre de groupes de produits tels que les ordinateurs, les moniteurs, les tablettes et les smartphones, les meubles, la conception, la construction et la gestion d’immeubles de bureaux, etc. En outre, la législation européenne prévoit un certain nombre d’exigences légales qui sont obligatoires pour tous les pouvoirs adjudicateurs, telles que les véhicules propres, l’écoconception pour des produits durables, etc.
Ces critères MPE sont toutefois complexes et formulés de manière vague, ce qui rend leur mise en œuvre dans les cahiers des charges difficile pour les pouvoirs adjudicateurs.
Les intervenants expliquent un certain nombre de critères MPE d’un point de vue pratique et précisent comment les pouvoirs adjudicateurs peuvent les intégrer dans leurs cahiers des charges. En outre, l’utilisation du Sustainable Supplier Code of Conduct sera brièvement expliquée, comme une solution rapide pour les pouvoirs adjudicateurs. Le public repartira avec une série de conseils pratiques.

Cyrille Dony,
Xirius
12:30 - 13:30 Lunch
13:30 - 14:30 | Achats circulaires dans les marchés publics
Les achats circulaires visent à minimiser la perte de matières premières.
Cela peut passer par l’allongement de la durée de vie des produits, la réutilisation, le recyclage, etc.
Les achats circulaires ont souvent deux effets : d’une part, une réduction significative de l’impact environnemental, et d’autre part, une économie considérable sur les dépenses.
C’est pourquoi cette approche est devenue très populaire en peu de temps auprès des acheteurs publics.
Lors de cet atelier, vous découvrirez, à travers de nombreux exemples concrets, comment mettre en pratique les achats circulaires et réaliser des économies.

Catherine Maréchal,
Chargée de mission Achats Verts, écoconso
14:30 - 15:30 I Appréhender la durabilité dès la prospection
Trop souvent, la durabilité est abordée trop tard dans le processus d’achat. Pourtant, c’est dès la définition du besoin et la prospection que tout se joue : formuler une demande ouverte aux solutions responsables, anticiper les impacts sociaux et environnementaux, et créer les conditions d’une concurrence saine et innovante.
Dans cette session, vous découvrirez comment faire de la durabilité un cadre structurant de votre stratégie d’achat, et non un simple ajout en fin de procédure. À travers des cas concrets, vous apprendrez à :
- Identifier les leviers d’action dès la phase de préparation du marché ;
- Mener une prospection stratégique pour capter les bonnes pratiques et dialoguer avec les opérateurs ;
- Traduire vos ambitions durables dans des critères et clauses réalistes, proportionnés et juridiquement solides.
Pourquoi participer ?
- Pour ancrer la durabilité de manière cohérente dans l’ensemble du cycle d’achat ;
- Pour gagner en efficacité sans complexifier inutilement vos marchés ;
- Pour soutenir l’innovation et renforcer la qualité des offres
Une session utile, concrète et immédiatement applicable pour tout acteur souhaitant faire des achats publics un levier de transition durable.

David Bellet
Acheteur, La Défense
15:30 Coffee & Networking
Praktische informatie
Datum: 16.10.2025 + 17.10.2025
Locatie: Sheraton Brussels Airport
VOOR WIE?
De National Tender Day en Sustainability Tender Day zijn voor iedereen die betrokken is bij of die meer wenst te weten over actuele kwesties op het gebied van overheidsopdrachten. Dit evenement brengt administraties, leveranciers, dienstverleners en aannemers samen in een neutrale en vriendelijke omgeving. Perfect om jouw kennis te actualiseren en kwalitatieve contacten te leggen.
Onze experts-sprekers







Jelle Vermeersch
Jurist overheidsopdrachten bij het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid













Timo Martosatiman
Chief Artificial Intelligence Officer at Holland Inkoop Professionals, futurist and co-founder of inkoper.io


Op welke dagen wil je deelnemen?


16.10.2025 + 17.10.2025
Tarief
Publieke Sector
€795
€795
(excl. BTW)
Tarief
Privé Sector
€995
€995
(excl. BTW)

16.10.2025
Tarief
Publieke Sector
€595
€595
(excl. BTW)
Tarief
Privé Sector
€745
€745
(excl. BTW)

17.10.2025
Tarief
Publieke Sector
€495
€495
(excl. BTW)
Tarief
Privé Sector
€645
€645
(excl. BTW)
Promoties
De Early Bird actie is geldig t/m 15 juli 2025. Jouw korting wordt automatisch verrekend bij je inschrijving. Promoties zijn niet cumuleerbaar.
Standaard prijs: Van 16 juli tot en met 30 september geldt de normale ticketprijs.
Opgepast: Vanaf 1 oktober 2025 betaal je de Late Bird-prijs (20% bovenop de normale prijs).
Voor bedrijven: Geniet van de KMO-portefeuille subsidie
Partnership
Wil jij partner worden van de NTD?
Wil je zaken doen met de overheid en persoonlijk in contact komen met de aankopers, juristen en adviseurs die een beslissende rol spelen bij het toekennen van overheidsopdrachten?
Grijp dan deze unieke kans om jouw bedrijf voor te stellen tijdens de National Tender Days!

Voor wie? En waarom deelnemen?
Voor de Publieke Sector
- Ontvang een volledig overzicht van de recente regelgeving, en de belangrijkste uitspraken van de Raad van State en het Hof van Justitie.
- Bespreek de onderwerpen die jou bezighouden met onze gerenommeerde sprekers.
- Ontvang praktische tips & tricks om je dagelijkse werk efficiënter aan te pakken.
- Focus op de nieuwigheden van 2025 die jouw dagelijkse praktijk beïnvloeden.
- Alle juridische zaken op een rijtje.
- Laat je inspireren en leer van de ervaringen van inschrijvers.
- Leer hoe je overheidsopdrachten als strategisch instrument kunt gebruiken.
- Ontdek de risico’s en verantwoordelijkheden inzake overheidsopdrachten.
- Ontmoet en deel jouw ervaringen met collega’s.
- Profiteer van speciale kortingen als je je als groep inschrijft.
Voor de Privé Sector
- Vergroot jouw kansen om overheidsopdrachten in de wacht te slepen.
- Leer hoe je betere offertes schrijft.
- Krijg een helder overzicht van de (nieuwe) regelgeving.
- Ontmoet gerenommeerde sprekers die jouw business kennen.
- Ontvang veel praktische en nuttige tips.
- Deel jouw ervaringen en leer uit zowel de theorie als de praktijk!
- Kom in contact met publieke aankopers en andere inschrijvers.
- Leer van collega’s tijdens interactieve sessies en ga in gesprek met experten tijdens 1-op-1 ontmoetingen.
- Profiteer van speciale kortingen als je je als groep inschrijft.